De afgelopen 50 jaar hebben bedrijven gebruik gemaakt van conventionele telefooncentrales die aparte netwerken nodig hebben voor spraak en datacommunicatie. Maar met de nieuwe VOIP-telefoonrevolutie migreren bedrijven snel naar VOIP-centrales die het grote voordeel bieden dat spraak- en datanetwerken samenvallen.

VOIP, ofwel Voice over Internet Protocol (spraak over Internet Protocol) is in feite de overdracht van spraakverkeer over IP-netwerken. Het Internet Protocol (IP) dat aanvankelijk was ontworpen voor datanetwerken, is aangepast voor spraaknetwerken na de geslaagde positionering als wereldstandaard voor datanetwerken.

Met VOIP-telefoonsystemen zijn de gebruikers niet beperkt tot het maken en ontvangen van gesprekken via het IP-netwerk. Het is mogelijk om traditionele telefoonlijnen te gebruiken om een hogere gesprekskwaliteit en beschikbaarheid te garanderen. Met een VOIP-gateway kunnen binnenkomende PSTN/telefoonlijnen naar VOIP/SIP worden geconverteerd. Op die manier stelt de VOIP-gateway de gebruiker in staat om gesprekken via het gebruikelijke telefoonnetwerk te ontvangen en te voeren.

VOIP-centrales maken de medewerkers mobiel, ze zijn flexibel als een bedrijf zich uitbreidt omdat ze veel eenvoudiger te beheren zijn dan de gebruikelijke centrale, en ze kunnen ook de beheerskosten voor telefonie aanzienlijk beperken.